Anmeldelser og omtaler

«Det er pussig hvordan jazzens standardlåter og pophittene fra «the great American songbook» har stadig aktualitet. «Alle» ungjazzerne på studie-instituasjonene har ifølge ryktebørsen igjen omfavnet tradisjonen, og sangene er fortsatt populære blant folk flest. Men det er viktig å gjøre noe nyte ting med dem. Lise Hvoslef er en som gjør det. På det nye albumet En egen ro finner vi en rekke låter fra tidligere tider, gjendiktet til norsk i samarbeid med poet og fen Kristin Storrusten, fremført med glassklar diksjon. Hun plukker fra øverst i gullhaugen med klassikere som «Moon River» og ´Round Midnight», men går også egne veier med tittelkuttets hyllest til Radka, Arild og Nikki Giovannis «A Certain Peace». Bandet er også helt strøkent: Ellen Brekken (bass), Kristoffer Kompen (trombone), Eyolf Dale (piano) og Magnus Sefaniassen Eide (trommer). Klart det blir fint» (Audun Vinger, sommerutgaven av Jazznytt 2022).

«...Lise Hvoslef synger jazzens standardsanger oversatt til norsk. Sånn høres de helt nye ut.

«De gamle standardlåtene, med sin egne ro. Lise Hvoslef gjør dem imidlertid på sin helt egen måte – på norsk. Tekstene er oversatt av den anerkjente lyrikeren Kristin Storrusten. En ting å sette sitt preg på standardsangene med stemmens personlige egenskaper. Når de får norske tekster blir de virkelig nye. – Jeg opplever at man lytter til tekst på en annen måte når den er på morsmålet, sier Hvoslef. At hun har helt rett i dette har vi hørt utallige eksempler på i andre sjangere...» (Geir Rakvaag, Dagsavisen 26/06/2022).

"...måten Hvoslef flytter inn i tekstene og universene med sin varme, inderlige og ærlige stemme og tilnærming, gjør at dette "utspilte" stoffet får et helt nytt liv. Med sine tjukke l-er, ær´ke og ekte østlandsdialekt er det noe djupt personlig over måten Hvoslef presenterer dette tidløse materialet..." (Tor Hammerø 23/6/2022.)

Intervju med Audun Vinger i NNT:

Jazznytt, sommerutgaven 2022

Gratulerer med ny utgivelse.Hva var kongstanken bak albumet ditt?
Å gjøre standardjazzen mer tilgjengelig på tvers av generasjoner. Og å synge låter jeg er veldig glad i, med norske tekster. Standardjazzen er en veldig tradisjonstung sjanger med sine amerikanske røtter. I skandinaviske jazztradisjoner har man ofte lagt mer vekt på å være nyskapende og å finne sin egen stemme. Jazzen utvikler seg hele tiden, syns jeg. Det oppstår hybride former og det er bra. Men jeg syns også det er fint å videreformidle et tradisjonelt standardjazz-materiale. Og det er vel nettopp det som er ønsket med denne plata: Å videreformidle det gamle, samtidig som vi gjennom våre egne arrangementer av låtene tilfører noe nytt. Ikke minst fordi historiene blir gjenfortalt på norsk. Jeg tror og håper at de norske tekstene vil gjøre innholdet, og også musikken, tilgjengelig for flere. Jeg opplever at man lytter til tekst på en annen måte når den er på morsmålet. Vi slipper å oversette teksten – den går mer «rett inn».

NRK Radio

Gjest i Studio 2 28.10.2022 i forbindelse med plateslipp

Medvirkende